Baptystyczny pastor wskazał różnice między baptyzmem a katolicyzmem

Baptystyczny pastor wskazał różnice między baptyzmem a katolicyzmem

sobota, 22 styczeń 2022 19:21
pastor Henryk Skrzypkowski pastor Henryk Skrzypkowski fot. Baptyści Chełm/YouTube

Baptystyczny pastor Henryk Skrzypkowski wraz żoną Bogumiłą udzielili wywiadu serwisowi Wyborcza.pl. Duża część wywiadu odnosiła się do kwestii rodzinnych. Pastor wraz z żoną opiekują się szesnaściorgiem dzieci. Padły jednak także pytania o kwestie teologiczne, a dokładnie o to, czym różni się baptyzm od katolicyzmu. 

Pastor Zboru Kościoła Chrześcijan Baptystów w Chełmie, prezbiter, podkreślił przede wszystkim, że w teologii baptystów liczy się wyłącznie Pismo Święte. Tymczasem teologia rzymskokatolicka opiera się na trzechfilarach - Piśmie Świętym, Świętej Tradycji i Świętym Oficjum.

Według niego, w Kościele katolickim w interpretacji Pisma Świętego dominuje tzw. "szkoła alegoryczna".

"I dlatego na przykład ksiądz może mówić kazanie, że matka Pana Jezusa jest matką wszystkich ludzi. Dla baptystów to nadużycie. Matka Pana Jezusa była matką Pana Jezusa, nie ma żadnej wzmianki, żeby była matką wszystkich ludzi. I nie ma takich tytułów jak współodkupicielka czy gwiazda ewangelizacji" - wyjaśnił.

Jego zdaniem, Pismo Święte nie daje także podstaw, aby nazywać Maryję "królową Polski".

Pastor Skrzypkowski odniósł się również do kwestii chrztu. Jak wskazał, u baptystów przyjmują go osoby dorosłe, ponieważ Kościół ten podkreśla potrzebę wolnej woli.

Prezbiter wskazał też, że, zgodnie z przekonaniem baptystów, zbawienie jest darem od Boga i nie można go sobie "kupić" dobrymi uczynkami.

Duchowny ubolewa, że w Polsce wciąż traktuje się baptystów jak sektę, choć, jak mówi, w Chełmie m.in. dzięki działalności jego kościoła, mieszkańcy "przestali się ich bać".

Henryk Skrzypkowski i jego żona przyznali, że pochodzą z katolickich rodzin.

- Co niedzielę do kościoła się chodziło, ale to tyle. Nikt u nas w domu Pisma Świętego nie czytał - wspomina pastor.

Przez dziewięć lat był ministrantem, jednak, jak mówi, świadomie zaczął rozumieć Pismo Święte dopiero w liceum, gdy na Kaszuby dotarł Ruch Oazowy Światło-Życie charyzmatycznego księdza Blachnickiego.

Reklama

Zaczął czytać Biblię i, jak stwierdza, z czasem "zaczęło mu coś nie pasować".

- Widziałem rozdźwięk pomiędzy tym, co jest w Piśmie Świętym napisane, a tym, co mówi Kościół - oznajmia.

Jako przykład podał modlitwę za umarłych. Jak wskazuje, w Biblii czytamy: "jak postanowione ludziom raz umrzeć, a potem sąd".

- A to znaczy, że jest jedno życie, jeden sąd, koniec. O wieczności decyduje to, co robimy na ziemi i będzie miało skutki wieczne. Nigdzie w Biblii nie ma informacji o czyśćcu. Jest albo piekło albo niebo - podkreśla.

Zauważa, że Biblia nie wspomina o celibacie. Wręcz przeciwnie.

"W liście do Tymoteusza jest wyraźnie powiedziane, że biskup to ma być nienaganny mąż jednej żony, trzeźwy, umiarkowany, który trzyma dzieci w posłuszeństwie".

Jak dodaje, "nigdzie w Biblii nie pada, że Maryja była wieczną dziewicą". Za to w kilku fragmentach można przeczytać, że Jezus posiadał rodzeństwo.

Pastor wskazał ponadto, że w Biblii jest powiedziane, iż ludzie, którzy uwierzyli w Jezusa Chrystusa, stają się dziećmi bożymi. A więc tej tożsamości nie nabywa się automatycznie przez samo urodzenie.

Na podstawie: Wyborcza.pl

Ostatnio zmieniany czwartek, 10 luty 2022 21:35
Napisz tu...
znakow zostalo.
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    Saved · 2 lata temu
    Zgadzam się z pastorem w 100%
    • This commment is unpublished.
      Irek · 2 lata temu
      @Saved pastor jest mlody i nic nie wie o kolebce baptyzmu w drodze purytanizmu/puryfikacji  czyli oczyszczania sie od katolicyzmu za oceanem.
      Czarni niewolnicy lub ich potomkowie (Mike Tyson) duzo moga za to o tej drodze powiedziec.
      I o doktrynach na biblii a w zasadzie na prywatnych listach Pawla.
      www.zbawienie.com/apostol-Pawel.htm
    • This commment is unpublished.
      Michał Prończuk · 2 lata temu
      @Irek Pastor Skrzypkowski już taki młody nie jest (55lat) i ma 9-cioro dzieci lub więcej ponieważ ma też dzieci adoptowane. Trochę o życiu wie.
    • This commment is unpublished.
      Irek · 2 lata temu
      @Michał Prończuk co zatem wie o latach prosperrity afroamerykanow w katolickiej hiszpanskiej czesci za oceanem na Florydzie.
      Tak gdzie uciekali czarni niewolnicy i uzyskiwali ustawowa w*nosc.
      Traktuje o tym Filmik dokument "Journey: 450 Years of the African American Experience"
      www.youtube.com/watch?v=oDIP5MS4GA4
      America's Untold Journey - Now Available Online!
      See the see the story about America's first Underground Railroad and first colony of free Blacks - America's Untold Journey: 450 Years of the African American Experience. Own it today.
      https://youtu.be/oDIP5MS4GA4

      https://www.facebook.com/Journey450YearsoftheAfricanAmericanExperience/
      https://www.nps.gov/casa/learn/historyculture/african-americans-in-st-augustine-1565-1821.htm
    • This commment is unpublished.
      Irek · 2 lata temu
      @Irek Krotkie streszcenie tego filmiku

      the America untold story-450 years of african american experience in st augustine          youtube.com/watch?v=PME6IMtxwZU   40 lat before Jamestw*n

      Tak byli WOLNI czarni konkwistadorzy  w 1513 ekspedycji 2/3 to byli czarni Juan Garrido ur zachodnia afryka-pierwszy wolny czarny na kontynencie amerykanskim .Czarmi inzynierowie, wykwalifikowani robotnicy, sklepy, wybitni  tlumacze i interpretatorzy-black spaniards
      Posiadaja nieruchomosci, ziemie czesto blizko rynkow (cenniejsze)

      W Hiszpani i na hiszpanskiej Florydzie liczylo sie czy jestes hiszpanem i czy katolikiem, a nie jaki kolor skory
      st Augustine bylo pierwsze przed Jamestown i Plymouth Rock. Zroznicowani osadnicy narodowosciowo nawet niemcy, wlosi, tunezyjczycy, marokanczycy, pewno z 7 roznych jezykow w st augustine(w tym jezyk  z zach. afryki).

      Mendez mial zasiedlic 500 niewolnikow ale uwaga tymi niewolnikami byli biali np. kryminalisci , chrzescijanie, Zydzi, jency wojenni ktokolwiek moglbyc niewolnikiem niekoniecznie -(nie kolor skory o tym decydowal ) dla kolonializowania florydy.
      Okazuje sie ze niewolnicy z anglojezycznej koloni na polnocy karoliny uciekali do hiszpanskiej florydy St. Augustine.Tak do hiszpanskich katolikow gdzie znajdowali ustawowe schronienie-azyl.Pierwsze szlaki ucieczek  czarnych niewolnikow angielskich protestantow zorganizowane  ze skrytkami wiodly nie na polnoc do kanady tylko do hiszpanksiej katolickiej florydy.

      Polecam caly film w oryginale.

      Fort Mose-hiszpanska czesc florydy 1740 June26- Battle of bloody Mose 1821 stracili Floryde
      a czarni stracili wolnosc!!

      Caly filmik dostepny na
      www.amazon.com/Americas-Journey-African-American-Experience/dp/B06WVFHC9D/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1487606085&sr=8-1&keywords=America%27s+Untold+Journey
    • This commment is unpublished.
      CHUJ · 2 miesiecy temu
      @Irek JEBIA SIE JAK KRÖLIKI
  • This commment is unpublished.
    Mart7 · 2 lata temu
    Oj bzdurki Panie Pastor! Jak zwykle takie mae złośliwości, jesli to protestant, który uciekł z KK. Naturlnymi przyjaciółmi i braćmi sa dla mnie protestanci- tak samo baptyści- z różnych stron świata, ale jak się spotyka czy słyszy Polaka, co odszedł z KK, to jet jakoś dziwnie, oskarżająco, pretensjonalnie i mowi sie nieprawdę. Najważniejszy bła∂ to takie, że KK nie opiera się na 3 filarach ale na dwóch- Piśmie Świętym i Tradycji. Samo Pismo mówi o tej Tradycji- "to c usłyszałem prze świadków ( a więc nie z Pism ale z Tradycji- Pan Jezus tj nocy, której był wydany wziął chleb, łąmał, błogosłąwił i mówił- to jest Moje ciało, które za Was będzie wydne- to czyńcie na moją pamiątkę" - to jest po pierwsze w Piśmie Świętym a po drugie "łamanie chleba" w KK nazywane głównie "Santa Missa" msza święta, bo kończy się posłaniem na misję głoszenia (fakt, że u wielu kulawo z tym ale dla coraz większej rzeszy wiernych to oczywiste) jest tym samym co łamanie chleba w czasach apostołów- sa opisy, które dokładnie taki przebieg spotkań w Domus Ecclesiae miały (pierwszy taki dom- Kościół to dom Piotra w Kafarnaum). Ehh.. z Wami rozmawiać- ciągłe odkłąmywanie Wasych tez- to nie ejst tak, że nie możecie zrozumieć, usłyszeć, ale, że nie chcecie. Podawane są Wam tezy i hipotezy z zagranicy, gdzie często nie rozumieją żyjąc w swoim sosie a Wy to przyjujecie, bo to "uspokaja" wasze sumienie- KK jest zły, dobrze robię, że jestem tu W porzadku, że jesteś, nikt Cię nie chce zmieniać. Kochajmy się módlmy, uwielnbiajmy Pana Jezusa i chodźmy w Duchu Świętym ale nie okłamujmy o sobie nawzajem i nie uprawiajmy prozelityzmu. Panu się to NIE PODOBA! Pozdrawiam w Chrystusie Jezusie Panu i Zbawicielu naszych i w Jego Duchu. Wasz brat- katolik.
    • This commment is unpublished.
      Grażyna · 2 lata temu
      @Mart7 Nie na temat.
    • This commment is unpublished.
      Jack · 2 lata temu
      @Grażyna Bardzo a temat :-) 
    • This commment is unpublished.
      Bartek · 2 lata temu
      @Jack najlepsze jest to że kłócicie się na temat księgi złożonej z dwóch różnych obrazów boga, przy czym drugi zmienia całkowicie boga jeżdżącego na rydwanie żeby mordować niewiernych, zalewa ich wodą nie myśląc że przeżyją ci którzy obecnie pływali na statkach i być zazdrosnym o inne bóstwa tego regionu (w poprzednim panteonie uznawane za istniejące, ale każdy lud wybrał sobie jednego któremu oddaje cześć). Zamiast kłócić się w implementacji jednej księgi, która jest sama w sobie niespójna (dwie pary każdego zwierzęcia na arkę czy może jednak zwierzęta czyste po 7 par?), spójrzcie na dobrodziejstwo nauki i pozbądźcie się narzutu średniowiecznej władzy, która manipulowała tym żeby było im bezpieczniej.
    • This commment is unpublished.
      Halina · 2 lata temu
      @Mart7 MAat7 a co to jest "santa missa"? taki chciałeś być uczony , ale wyszło jak zwykle...Msza święta pochodzi od włoskiego "La Santa Messa"- a nie missa- albo z łaciny jako ""Sancta Missa". Złożenie łacińsko włoskie "Santa Missa" nie istnieje.Poza tym, najpierw poukładaj  w sposób składny swoje myśli, bo ciężko się czyta to o czym piszesz. W mojej ocenie jesteś jak człowiek który ma belkę w oku, a innym chce pomóc w wyjęciu źdźbła. Popatrz o jakim kościele piszesz z takim zapałem, o kościele pedofilii, nadużyć. KK to kościół mamony, gdzie bez odpowiednio wysokiej opłaty to ani pogrzebu, ani  chrztu nie będzie. KK to kościół, gdzie wieloletnie małżeństwa (z dziećmi ) są anulowane jeśli się to komuś opłaca.  Pomyśl o tych wszystkich skandalach zanim zaczniesz wyliczać innym ich NIBY błędy. 
      A już stwierdzenie o nie uprawianie prozelityzmu to nie wiem co miałoby znaczyć. Nie wiadomo w jakim znaczeniu użyłeś tego słowa widząc jakim jesteś znawcą terminów ....patrz "santa missa". W każdym razie w Chrześcijaństwie ma ono dwa znaczenia, jedno negatywne, a drugie pozytywne. Tu sobie zobacz https://pl.wikipedia.org/wiki/Prozelityzm i  następnym razem zastanów się proszę co chcesz napisać, i może zrób to w sposób prosty bez używania terminów, których znaczenia ,jak widać nie znasz.
    • This commment is unpublished.
      Irek · 2 lata temu
      @Mart7 Tak ? jestes bratem ideologi baptyzmu przesladowania bialego anglosasa wobec afrykanskiego czlowieka przerobionego  przemoca na niewolnika zakutego w kajdany?
      Ja nie! polski katolik
      Przypomne ze to katolicko-luteranska polnoc stanow wyzwolila Murzynow z niewolnictwa za oceanem. Imigranci polnocy glownie Niemcy, Wlosi, Irlandczycy, Polacy, Skandynawowie-bo osiedlali sie w podobnych szerokosciach klimatycznych za oceanem.
      Klimy kiedys nie bylo.
    • This commment is unpublished.
      Michał Prończuk · 2 lata temu
      @Mart7 Tutaj faktycznie powinno być małe sprostowanie. W Kościele rzymskim teologia ustalana jest przez Magisterium Kościoła czy też inaczej przez Urząd Nauczycielski Kościoła rzymskiego. Urząd Nauczycielski w tym orzekaniu co jest fundamentem wiary opiera się mniej lub bardziej na Piśmie Świętym i tzw. Tradycji. Ergo pastor Skrzypkowski nie popełnił żadnego przekłamania, a jedynie nie wyraził się precyzyjnie.
    • This commment is unpublished.
      natasza · 2 lata temu
      @Irek Polski katolik nie był bratem Afroamerykaninowi, niestety.
      Wystarczy przypomnieć zamieszki w północnych stanach i rywalizację chociażby na rynku mieszkaniowym, kiedy na północ ruszyła fala poszukujących pracy Afroamerykanów.
      Ani Irlandczycy, ani Słowianie jako emigranci nie byli żadnym sprzymierzeńcem czarnoskórych w Stanach.  Byli jedynie stopień wyżej w hierarchii społecznej, wiec zrównanie ich w prawach z czarnymi mieszkańcami byłoby jakimś "dyshonorem". Poza tym byli owładnięci wizją świata, w którym prym wiedzie biały człowiek. Czy to w Stanach, czy to w Afryce (bo taką wizję przekazali "gawiedzi" biali podróżnicy). Niestety, niższe społeczne warstwy  były pospolitą gawiedzią wychowaną na yellow press. 
    • This commment is unpublished.
      Irek · 2 lata temu
      @natasza "Polski katolik nie był bratem Afroamerykaninowi," -nie mow flaszywego zdania protestantko , ani nie kreuj falszywej sugestii o polskich katolikach. Byli Afroamerykanie ktorzy przechodzili na katolicyzm z przymusowego baptyzmu pod pregiezem anglosaskiego baptystycznego/purytanskiego  poludnia.
      www.smithsonianmag.com/history/history-black-catholics-in-america-180969271/

      Patrzac na historie osadnictwa poloni na polnocy Illinois, Michigan itp i niektorych miast jak np. Milwaakee to miasta w ktorych osiedlali sie tworzyli biali glownie Niemcy , Polacy i czarnoskorzy uciekinierzy z poludnia "Within metropolitan Milwaukee, only residents of German or African ancestry make up a larger percentage of the population."

      Czy to nie mlodsze osadnictwo polnocy stanow z ich katolickimi korzeniami jak Wlosi , Irlanczycy, Polacy, Niemcy (pewno pol na pol katolicy i protetanci) i Skandynawoiwie protestanccy upomnieli poludnie anglosaskie prtotestanckie baptystyczne (wczesniej purytanskie) zeby nie knoili kunta kinte muzina? OCZYWISCIE ze TAK! pozniej nawet z tego wojna byla polnocy z poludniem wlasnie za brata czarnoskorego kolezanko.
      Dlaczego wytykasz od razu falszywie od razu ze Afroamerykanie nie byli  bratem polskiemu katolikowi skoro  w kategorii bialych osiedlensow stalismy najnizej jako Polacy. Nawet katolicy Irlandczycy z rodzimym angielskim byli przezywani jako "jednorazowego uzytku-Duffy's cut-dokument). disposable . Swiezi imigrancui irlandzcy Zostali zabici przy budowie tej  kolei. Co dopiero Polacy bez angielskiego nie asymilujacy sie szybko.
      Zdajesz sobie sprawe dlaczego powstal Kosciol Narodowy w stanach- glownie dlatego ze Polacy sie nie asymilowali, trwali w polskosci  a budowali za swoje pieniadze katolickie koscioly gdzie niezgodnie z ich wola przydzielano im ksiedza Niemca  badz Irlandczyka nie mowiacego po polsku. W koncu sie oddzielili bo mieli dosc.  Niemcy budowali browary a Polacy koscioly.
      Jak chcesz byc Nataszo blizsza Bogu i umilowanej prawdy to mozesz powiedziec ze Polacy niechetnie przylegali do innych kultur osadniczych z europy , izolowali sie i woleli swoje osady. Sa przyklady takich miejscowowsci na polnocy stanow. Oczywiscie z czasem ich dzieci i wnuki przestali mowic po polsku ale czesto czuli sie i nieraz nadal sie czuja Polakami. Nie znaczy ze od razu stali sie WASPami i przyswoili te mentalnosc i pogarde dla kolorowych- jak faklszywie SUFEGERUJESZ i inklinujesz zeby wybielic anglosaskich baptystow- purytan.
      www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=112329862
      Southern Baptists Apologize For Slavery Stance
      Wiesz co mnie smieszy w tych przeprosinach "poludniowych baptystow" w art. powyzej ?
      Ano z moich doglebnnych studiow , rownoz map wynika  to, ze na polnocy oni sie nie osiedlali bo tam trzcina i bawelna nie rosla niemniej faktycznie moze jakis znikomy procent ich na polnocy byl. Wrazenie po tytule jest falszywe ze to tylko ci poludniowi maja za co przepraszac. A prawda jest taka ze innych jak poludniowi niemal nie bylo. Kasa z wyzysku tez sie nie podzielili i majatkami a Afroamerykanie glosno mowia o reparacjach po dzis dzien.
      Zerknij na mape baptystow i mape niewoilnictwa w stanach . Pokrywaja sie niemal IDEALNIE!! sic
      Polskim katolikom znazym z tolerancji na narody w tym roznych kultur i masci (protestanci, niemieccy, austriaccy, czescy Husyci, prawoslawni Litwini, Turcy muzulmancsy, Zydzi zyjacy obok siebie w Rzeczypospolitej) ah mozecie buty w niebie czyscic polskim katolikom! Kraju BEZ STOSOW inkwizycji!! Nataszo
    • This commment is unpublished.
      natasza · 2 lata temu
      @Irek Po pierwsze, dyskutujesz bardzo emocjonalnie, co uniemożliwia merytoryczną rozmowę.

      Chodzi mi o to, w XVIII-XIX w. rodzi się tzw kultura masowa, ludzie powszechnie umieją czytać, ale niestety niewiele rozumieją.  Mnożą się pseudonauki, o wyższości kulturowej i cywilizacyjnej WASP.  Prości ludzie chłoną gazetowe opowieści o "dzikusach z lasu", wyprodukowane przez podróżników przekonanych o supremacji białej rasy. I nie ma tu żadnych wyjątków.
      Zbiegło się to z dominacją anglosasów i protestantów w gospodarce, polityce... I oni wtedy dyktowali wizję świata... prostym imigrantom ze wschodniej i środkowej Europy także.  I ta wizja nadal pokutuje w Europie, także w Polsce.  Polscy chrześcijanie now*narodzeni, mogli wyściskać i wycałować swoich czarnych braci, mogli podziwiać ich wiarę i bohaterstwo, a równocześnie uważać, że to biały człowiek dostarczył "dzikusom" cywilizację.

      Ta anglosaska kultura wygrała rywalizację z opcją francuską, hiszpańską, turecką i narzuciła wszystkim pojmowanie świata, na długo.

      Poprzednie epoki rzeczywiście były "mniej rasistowskie" być może dlatego, że istniała na świecie konkurencja w postaci dużych i zorganizowanych państw ludzi o nieco innym  kolorze skóry, nie wywodzących się w ogóle z kultury chrześcijańskiej- na przykład Imperium Osmańskie. Ten "bisurmanin" czy "pohaniec" był wyklinany przez nas  z powodu swojego pogaństwa ale nie rasy.  Biały człowiek dopiero przymierzał się do zawładnięcia światem, nauka też raczej skupiała się na alchemii niż na rozróżnianiu lepszych i gorszych ras.

      Jeśli chodzi o Rzeczpospolitą Obojga Narodów to tolerancja panowała w niej, dopóki ludzie mieli pełną miskę. Pierwsze problemy - powstanie Chmielnickiego, potop szwedzki i kryzys ekonomiczny spowodowały wielką falę nienawiści religijnej czy stanowej.
      Kozacka rzeź Żydów, nagonka na protestantów, procesy o czary, pogromy żydowskie... I od tamtej pory polską tolerancję można zaliczyć do zwykłej reklamy i nie mamy żadnego powodu, żeby domagać się od reszty świta czyszczenia nam butów. 
      Zresztą ta tolerancja była zasługą wielkiego odsetka protestantów w dominujących warstwach społecznych... głównie szlachcie.  W Europie była wtedy cicha rozgrywka, świat islamu dyskretnie wspierał protestantów jako konkurencje katolików. Np. siedmiogrodzcy protestanci najlepiej czuli się pod opieką sułtana, nie katolickich Habsburgów.
    • This commment is unpublished.
      natasza · 2 lata temu
      @Irek Wojna secesyjna wcale nie była o los niewolnika. Była to wojna starego porządku z nowym, czyli z rewolucją przemysłową. I niestety biali plantatorzy przegrali i wszystko "przeminęło z wiatrem", pałace, eteryczne panny,  dumni kawalerowie ... cały stary świat.
      W Europie mieliśmy wtedy demontaż imperium osmańskiego oraz  nasze narodowe powstania, czyli dwie kultury poprzednich stuleci powoli stawały się prehistorią i symbolem degrengolady.  Mimo niewątpliwych wcześniejszych okresów świetności.
      Chłopstwo koncertowo "wypięło się" na walkę i tragedię polskiej szlachty  Władcy państw zaborczych obiecali chłopom uwłaszczenie, czyli poszli z postępem i zlikwidowali niewolnictwo, do czego to polska szlachta zabierała  się jak "pies do jeża".  
    • This commment is unpublished.
      Irek · 2 lata temu
      @natasza Duzo nataszo mieszasz prostych lub bardzo prostych spraw jak chec zysku z pdeudonaukami.
      Po odebraniu od Hiszpani Florydy i Francji -Luizjany wtedy 1/3 dzisiejszych stanow zarzadzanych przez Hiszpanie zaczal sie gold rush zeby zajkladac plantacje trzciny i bawelny na poludniu. Nowo przybyli emigranci szybko splacali dlug podrozy i zakladali nowe niezalezne konkurencyjne farmy jako wolni ludzie. Stad pomysl sprowadzania czarnych niewolnikow z Afryki. Poczatkowe 13 niesmialych wschodnich koloni 9nie mieli przekraczac pasa ok 100 km od brzegu-umowa z Indianami) rozlalo swoj ped na poludniowe regiony zeby zalapac sie na ten tort. Zapotrzebowanie bylo duze wiec dostarczano coraz wiecej Afrykanow, karczowano coraz wiecej obszarow pod uprawe trzciny i bawelny i oczywiscie studiowano doglebnie biblie-pas biblijny.
      To Twoi purytanie przemianowani na baptystow. Innych tam prawie nie bylo.Na polnocy tez ledwo kto sie jeszce osiadl z Europy (Niemcy, Irlandczycuy, Wlosi, Polacy, Skanduynawiowie).
      Te nacje szukaly swojej szerokosci polnocnej geigraficznej w ktorej lepiej sie czuli-zblizona do krrajow pochodzenia. Na poludniu jest super goraco i wilgotno.Bez klimy to katorga dla bialych.
      "Zbiegło się to z dominacją anglosasów i protestantów" NIC SIE NIE ZBIEGLO
      Te kolonie  (13 wschodniego pasa wybrzeza )  tworzyli Anglicy , kontrolowali Anglicy do 1776.
      To oni zainicjowali niewolnictywo w tej i nie tylko tej kolonii.
      Splata rekompensat FARMEROM za zniesienie niewolnictwa to 2015 rok
      https://www.usatoday.com/story/news/factcheck/2020/06/30/fact-check-u-k-paid-off-debts-slave-owning-families-2015/3283908001/
      Stany utrzymywaly dalej niewolnictwo oficjalnie do 1863 roku. Nieoficjalnie zbizona zaleznosc  czarnych do ziemi i pana trwala w wielu miejscach do 2 wojny swiatowej-za duzo sie nie zmienilo dla tych ktorzy pozostali na poludniu. Reszta zmeczona zaczela wedrowke na polnoc badz ucieczke od demonow  niewolnictwa pasa biblijnego poludnia-goracego poludnia. Poludnia WASP glownie baptystow.
      "Ta anglosaska kultura wygrała rywalizację" BREDNIE. Francuzi mieli Nowy Orlean a Hiszpanie dwa trzy miasta Florydy-Pensakola, St Augustine. Zasiedlanie 13 oryginalnych wschodnich koloni robila Korona brytyjska i nic nie musiala dominowac. Po przejeciu miast wyzej wymienionych tam mogli sobie zdominowac.Reszta nalezala do nich.
      To pozniej europejczycy zaczeli zaciedlac od koncowki XIX wieku polnoc stanow. Tak powiedzmy najpierw Irlandczycy od polowy 19 wieku a pozniej reszta europy.
      Maslo maslane powtarzasz i nie bardzo prawdziwa historia sie interesujesz ani map historycznych nie studiujesz.
      Co do Rzeczypospolitej jak slusznie zauwazylas OBOJGA NARODOW to byly czasy kiedy nie bylismy razem i Litwini ostro najezdzali nasze tereny. Po uni od Jagielly to sie zmienilo.
      To rozne narody innego wyznania i probowaly dominowac-walczyc . Magnaci Polacy te tarcia dominowali z czasem i faktycznie przez jawriei od zarzadzania wlosciami zaczeli gnoic . Inna opinia glosi ze to Ukrainscy magnaci upodobniali sie do polskich i gnoili swoich podwladnych-Wisniowiecki.ZE WZGLEDU NA KOLOR SKORY W RZECZYPOSPOLITEJ NIKT NIE PRZESLADOWAL ANI NIE ZNIEWALAL CALYCH POKOLEN baptystko nataszo. Przyswoj to.
      Zbieglym czarnym niewolnikom z powstan w pasie biblijnym poludnia ucinalo sie lby i zdobilo dla postrachu drogi zeby innych czarnych trzymac w ryzach.
      Patrz na filmy kunta kinte, django unchain, 12 Years a Slave (2013)-o Solomon Northup-wolnym czarnym podsteopnie sprzedanym na niewoolnika na poludnie do baptystow
    • This commment is unpublished.
      natasza · 2 lata temu
      @Irek Nie jestem baptystka, a nawet gdybym była, nie przyszłoby mi bronić tzw południowych baptystow, bo amerykański baptyzm z południa nijak się ma do baptyzmu niemieckiego, polskiego czy rosyjskiego. Zwłaszcza współczesnego.
      Oczywiście, katolicy w stanach chyba nieco lepiej traktowali czarnych, katolicko-francuska Luizjana ma trochę inną kulturę niż protestanckie środowiska. Niestety ceną jest wszechobecne woodoo w tamtejszej religii. A to czary i przekleństwo.
      Nie zgodzę się natomiast z próbą forsowania tezy, że Polacy byli tam najlepszą nacją i w ogóle najlepszy naród na świecie. Niestety imigranci z reguly byli ciemni i podatni na pseudonaukowe teorie. Na rasizm też. Wystarczy poczytać amerykańską yellow press albo polskie gazety z międzywojnia (akurat dziennikarstwo studiowałam). 
      I nie ucz się historii z łzawych seriali. 
    • This commment is unpublished.
      Irek · 2 lata temu
      @natasza "katolicy w stanach chyba nieco lepiej traktowali czarnych," Kpisz sobie?
      Hiszpanie na Florydzie przyjmowali uciekinierow. gdzie mieli ustawowa wolnosc Patrz filmik
      "Journey: 450 Years of the African American Experience"streszczony wyzej.
      Francuzi fatycznie mieli niewolnikow ale tam prawie malo kto mieszkal w Nowym Orleanie za francuskiej wlasnosci do czasu przejecia przez stany
      wiec jaka skale na powaznie traktujesz?
      Z pipidowki miesciny za Francozow zmienila sie w metropolie za przylaczenia do stanow!1
      Popatrz na mape frencz quoter  "french quater" Nowym Orleanie i postudiuj ludnosc Nowego Orleanu do 1803 roku! przejecia przez stany.
      Przy okazji od zaufanego baptysty ktory zaslyszal od pastora baptystycznego polskiego dowiedzialem sie
      ze Stalina otaczala grupa zaufanych baptystow. Stad rzekomo zaden zamach na niego nie mogl sie dlugo udac.
      Do sprtawdzenia bo nigdzie tego nie znalazlem w necie.
      O ile prawda to czy o takich rozyjskich sladowych ilosciowo baptystach Nataszo mowisz?
    • This commment is unpublished.
      Irek · 2 lata temu
      @Irek Nie wiem co studiowalas i na ile jakosciowo , ale prawdziwa wiedza sie odkopuje , dokopuje sie w pocie czola do niej, a za korki z historii (ktorych Tobie i innym udzielam) sie z regoly placi ;) !!
      Nie ma za co. Filmiki to byly szczatkowe wyznanie grzechow-wierzcholek gory lodowej.
      Tych grzechow jest duzo wiecej. Jest tez powiedzenie ze Indianie z Ameryki Lacinskiej przezyli bo hiszpanscy katolicy konkwistadorzy tam kolonizowali . Ci z polnocy nie mieli takiego szczescia przy WASP-ach anglojezycznych protestantach.I to sprawdzilem okazuje sie jest prawda.
      A teraz do roboty i nadrabiamy ewidentne braki. Lektura nizej. Dostepne jeszcze na web archive
      www.ciekawe.onet.pl/historia/wymazana-karta-amerykanskiej-historii,1,5597434,artykul.html
      https://web.archive.org/web/20140304193634/http://ciekawe.onet.pl/historia/wymazana-karta-amerykanskiej-historii,4,5597434,artykul.html
      Tam powinno byc napisane karta anglosaskich protestantow (purytan-baptystow glownie) WASP
      Na pewno zdajez sobie sprawe ze segregacja na anglosaskim protestanckim poludniu trwala jeszcze do lat 50-60 tych dziewietnastego wieku czyli powojennych.Po 2giej wojnie swiatowej.
      Polacy moim zdaniem to jedna z najlepszych i najbardziej milych Bogu nacji .Kiedys nie mialbbym odwagi i ze skromnosci bym sie nie odwazyl. Dzisiaj widzac inne nacje smialo to mowie bez cienia pruderii. A jak widze polska mlodziez to duma mnie rozpiera i kazdego chcialoby sie usciskac choc nie wypada.
      Filipinczykow i Latynosow czyli Indian tez do nich zalicze. Ciepli dobrzy ludzie w swojej masie z sercem na dloni-glownie katolicy.
      I inny bunt w innym czasie i innym miejscu czarnych niewolnikow na protestanckim poludniu pasa biblijnego (baptystow)
      21 sierpnia. W 1831 roku wybuchła niewolnicza rebelia Nata Turnera
      Nat Turner został schwytany i stracony po dwóch miesiącach od powstania.
      Z obydwoma powstaniami krwawo sie rozprawiono , torturowano ich a ich glowami ozdabiano okoliczne drogi.
    • This commment is unpublished.
      Irek · 2 lata temu
      @Irek fragment art.
      www.ciekawe.onet.pl/historia/wymazana-karta-amerykanskiej-historii,1,5597434,artykul.html

      Wymazana karta amerykańskiej historii
      Tomasz Borejza / Onet

      Człowiek pracujący na plantacjach Luizjany "amortyzował" się w cztery lata. Po tym czasie mógł umrzeć bez straty dla właściciela, a ten kupował nowego. To tam doszło do największego powstania niewolników w historii USA, które należy do wstydliwych i skrywanych kart przeszłości tego kraju.


      "Wróciłem powoli do pierwszej głowy, którą dostrzegłem - i oto tkwiła tam, czarna, zeschła, zapadła, z zamkniętymi powiekami - zdająca się spać u szczytu tego pala, a jej ściągnięte suche usta, ukazujące wąską i białą linię zębów, uśmiechały się, uśmiechały bez końca do jakiegoś nieustannego, żartobliwego snu wśród tej wieczystej drzemki" – pisał Joseph Conrad w "Jądrze Ciemności" o głowach fikcyjnych, ale wyglądających dokładnie tak, jak te należące do powstańców z Luizjany, którzy zostali złapani przez białych plantatorów. "Te głowy są głowami buntowników. Roześmiałem się gorsząc go niepomiernie. Buntownicy! Jakież określenie miałem jeszcze usłyszeć? Byli tam już wrogowie, zbrodniarze, robotnicy - a teraz znów buntownicy. Te buntownicze głowy wydały mi się bardzo uległe na palach" - dodawał.

      Na południu człowiek amortyzuje się szybko"....
    • This commment is unpublished.
      Irek · 2 lata temu
      @Irek Nawet idea tolerancji i wielonarodowosci, goscinnosci Stanow czy Kanady byla uprzedzona stukecia wczesniej przez Rzeczypospolita Obojga Narodow Polski i Litwy gdzie schronienie znajdowali i Flamandowie, Zydzi z zachodu ze swoim niemieckim Jidysz, Niemcy i Austriacy, Turcy, Tatarzy, Czesi -uciekinierzy husyccy, Olendrzy – pierwotnie osadnicy z Fryzji i Niderlandów. Ludzie wielu wyznan dominujacy polscy katolicy, Prawoslawni Litwini , protestanci , jidysz, muslimy .
      I moim zdaniem troche nam bokiem ta goscinnosc i dobroc wyszla przy poteznych groznych szakalach wokol naszych granic .
      Szczegolnie po potopie szwedzkim protestantow i prawoslawnym potopie moskali wspomaganych zdradzieckimi kozakami .Wojna polnocna nas dobila i tak z najlepszych katolickich dobrusiow stalismy sie niewolnikami i pariasami na stulecia.
      Brytole protestanci kolonizatorzy dla porownania za panow robili w koloniach Indie, Australia, Poludniowa Afryka, Ameryki obie (falklandy), Chiny-Honk Kong itd. W RPA pierwsza rzez Holendrow Deboerow zrobili-pierwszy holokaust.
      Zdecydowanie wole nasz polski model dobroci, ktory pieknie widac przy obecnej wojnie na Ukrainie! Moze warto Nataszo przejrzec na oczy i docenic ten niepowtarzalmy skarb w naszym narodzie.
      Z emigracji widac to jak na dloni i bardzo wyraznie wrecz kontrastowo przy niektorych innych narodach!
      ps. Nie bylo w 19 wieku innych baptystow jak tylko ci zza oceanu lub  ewentualnie poczatkowa inicjujaca garstka z Holandi i WB . Dalsza ekspansja baptystow na inne kontynenty to import zza oceanu i to z dosc miernymi efektami. Podobnie powstawanie nowych wyznan jak mormoni, swiadkowie, adwentysci i zielonoswiatkowcy wywodza sie z zaoceanicznych anglosaskich purytan/baptystow.
    • This commment is unpublished.
      Irek · 2 lata temu
      @Irek prosta kobieta Whoopi Goldberg powiedziala podobnie jak Mike Tyson prawde i kawe na lawe
      o2.pl/plotki/whoopi-goldberg-do-rodziny-krolewskiej-przeproscie-6751143713283008a
    • This commment is unpublished.
      Irek · 2 lata temu
      @Irek Dla Nataszy i innych zeby uzupelnili braki i odczarowali sie relatywizowaniem historii przez falszywe , klamliwe dorabianie Polakom geby historycznej jak np. pogromy zydowskie z regoly organizowane przez cara pod zaborami jak w Bialymstoku a pozniej przez komunistyczna SB pod radzieckim nadzorem  jak w Kilecach kiedy toczyla sie debata o Polsce bodajze w Norymberdze dotyczaca przyszlosci i wolnosci naszego kraju.

      "Tadeusz Kościuszko, Thaddeus Stevens & the Abolition of Slavery in America (& Poland)"

      O Tadeuszu Kosciuszce, ktory chcial wyzwalac czarnych niewolnikow w stanach

      culture.pl/en/article/tadeusz-kosciuszko-thaddeus-stevens-and-the-abolition-of-slavery-in-america-and-poland
    • This commment is unpublished.
      Irek · 2 lata temu
      @Irek "Polacy najlepszym narodem na świecie"
      www.youtube.com/watch?v=KFlRAAFDX9E
      na kanale  Salon24
    • This commment is unpublished.
      natasza · 2 lata temu
      @Irek Mówię o tych rosyjskich baptystach, co w łagrach siedzieli. Sołżenicyna poczytaj. Lektura obowiązkowa w liceum. I powiem, że wśród Rosjan cieszą się do dziś poważaniem. Mój rosyjski szef nie chciał uwierzyć, że mam coś z nimi wspólnego (w Polsce wiele wyznań trzyma się razem, zielonoświątkowcy z niektórymi baptystami) bo w jego pojęciu byłam zbyt "rozbrykana" ... a baptyści nie klną, wódki nie piją...
    • This commment is unpublished.
      Irek · 1 lata temu
      @natasza "a baptyści nie klną, wódki nie piją.." sugerujesz ze sa "mietkie faje"? zart
      bo drukuja kase swiatowa od 1944 roku ustalen w BrettonWood po wojnie ? i zycie im sie lepiej , bogaciej uklada? majtki budowane bez ograbiania i wojen? bo przejeli ziemie od czerw*noskorego a czarny zasuwal na ich majatki pokoleniami?
      Odpowiedz sobie kochana na te pytania i pozglebiaj historie. Polska po 2 swiatowej byla najbardziej zniszzonym krajem , najbardziej ograbionym  i najwiekszy procent ludnosci zginal, najwieksza ofiara. My nie rozpoczynalismy tej wojny jak NiemcyRzesza i ZSRR.

      www.investopedia.com/terms/b/brettonwoodsagreement.asp

      Moze tez dlatego miedzy innymi ze Polacy okazuje sie za nich walczyli na frontach zachodnich i wschodnim a pozniej zostali zdradzeni, wydymani , wpuszczeni w biede i kajadany po Jalcie?
      Polacy pod Monte Casinino, Tobrukiem , wyzwalajacy Belgie , Holandie , w bitwie o Anglie zawsze sie dopytywali aliantow czy bedziemy mieli wolny kraj walczac z dla od kraju-wielu bylo z kresow.
      Wiesz w bogactwie i dostatku latwiej nie klac i nie chlac. Podpowiem ci ze na mijscu klna wiecej , chleja i gorsze rzeczy robia a ich dzieci to szkoda gadac. Dlatego odchodzi od wasp coraz wiecej ludzi? bo taki przyklad w kulturze i massmediach. A ile zmienia plec uff -upodabnia sie kobiet nastolatek na chlopakow. Dzieci tych wasp.
      I nie dawaj mi przykladow mniejszosciowych kilku parafii protestanckich w Polsce czy gdzie indziej bo to troche inaczej dziala w krajach dominujaco katolickich czy prawo-lewoslawnych na zasadzie wybranstwa wobec wiekszosci " zwiedzionej lub ze switaa" (typowe m.in. u swidkow). Pewno kilka oaz swietych katolickich co lewituja swietoscia tez znajdziesz. O dziwo tacy tez ozazowcy jak  Chojecki czy tytulowy pastor przechodza na cudza trawe duzo mniej zielona. No ale zaklepuja sobie innosc i wyjatkowosc.
      Tylko korzeni swojej nowej wiary nie znaja bo wtedy by sie brzydzili.
    • This commment is unpublished.
      Edek z fabryki kredek · 1 lata temu
      @Mart7 Jedyną, doskonałą i ostateczną ofiara za grzechy świata dokonała się w śmierci Jezusa na krzyżu. Katolikom to jednak nie wystarcza, bo dokonują ofiary na każdej mszy. Codziennie krzyżujecie Jezusa. Dla was Miejsce Jezusa po 2 tyś. lat jest nadal na krzyżu. Jeżeli Bóg mówi, że na krzyżu dokonała się doskonała i ostateczna ofiara to za kogo trzeba się uważać by to zmieniać. Faryzeusze byli i będą. 
    • This commment is unpublished.
      krzysiek · 1 lata temu
      @Halina "Popatrz o jakim kościele piszesz z takim zapałem, o kościele pedofilii, nadużyć. KK to kościół mamony, gdzie bez odpowiednio wysokiej opłaty to ani pogrzebu, ani chrztu nie będzie. KK to kościół, gdzie wieloletnie małżeństwa (z dziećmi ) są anulowane jeśli się to komuś opłaca."
      1. Według badań prof. Jenkinsa (mówi o nich też Wikipedia), procent popełnianych przestępstw seksualnych wśród księży KK jest niższy, niż wśród pastorów i rabinów. Dane amerykańskie mówią, że na jednego księdze-pedofila przypada 100 takich nauczycieli w szkołach publicznych. Polskie dane mówią (raport z 2021), że procent duchowieństwa dopuszczającego się takich przestępstw to 0,8, czyli nawet nie 1%. Oprócz tego, zdecydowana większość przypadków dotyczy lat 60, 70 i 80 XX w., nie czasów obecnych. Wszystkie dostępne dane mówią, że obecnie problem ten jest marginalny, a KK posiada i stworzył najwięcej instytucji pomagającym ofiarom tego typu przestępstw. Nawet poszczególne kraje nie mają tak wypracowanych mechanizmów pomocowych.
      2. Jeśli chodzi o mamonę, to wg raportu Uniwersytetu Georgetown z 2021 r. KK jest największą instytucją pomocową na świecie i posiada najwięcej organizacji charytatywnych wszelkiego możliwego rodzaju (w samej Polsce jest ich 890), Państwo pomaga mu w tym minimalnie, więc pomoc pochodzi ze zbiórek wiernych i zaangażowania jego członków, także osób duchownych i zakonów (w samej Afryce dziesiątki tysięcy szkół, szpitali i ośrodków pomocy).
      3. W KK nie ma obowiązkowych opłat za usługi duszpasterskie, są dobrowolne.
      4. Bardzo trudno jest w KK uzyskać unieważnienie małżeństwa, powody muszą być poważne i uzasadnione, a sam proces trwa latami. Nierozerwalność małżeństwa jest w KK głoszona bezkompromisowo, tak w teologii, jak w nauczaniu papieskim.
      Trochę więcej rzetelności, mniej uprzedzeń i nieuzasadnionych twierdzeń.
    • This commment is unpublished.
      Greg · 1 lata temu
      @Halina jestem Ks ale takich bzdur dawno nie czytałem i często pogrzeby i inne sakramenty za darmo sprawuje … lepiej módl się o nawrocenie
  • This commment is unpublished.
    Josek · 2 lata temu
    Do Mart7.  "Idzie głupiec drogą i o wszystkich mijanych ludziach myśli, ależ to są głupcy" gdzieś ze Starego Testamentu. 
  • This commment is unpublished.
    Pioter · 2 lata temu
    Oj,oj oj Mart7 chyba nie znasz definicji mszy na podstawie katechizmu KK. Próbę oddania istoty Mszy św. owocnie podjęło Magisterium Kościoła na Soborze Trydenckim, jednym z najbogatszych w historii Kościoła w ilość i precyzję orzeczeń dogmatycznych i doktrynalnych.
    Głównie na sesji XXII, 17 września 1562 r. wyłożono naukę, z której wynika, że:
    1. W Mszy dokonuje się prawdziwa i właściwa ofiara (sacrificium verum et proprium) - bezkrwawa ofiara Ciała i Krwi Jezusa Chrystusa.
    2. Ofiara eucharystyczna i Ofiara Krzyża są tożsame ze względu na dary ofiarne i właściwego kapłana-ofiarnika, Chrystusa, zaś różne ze względu na rodzaj i sposób ofiarowania.
    3. Ofiara Mszy jest przedstawieniem (representatio), pamiątką (memoria) i zastosowaniem (aplicatio) ofiary krzyżowej Chrystusa. Nie jest to zwykłe wspomnienie, lecz sacrificium verum et proprium (prawdziwa i właściwa ofiara) tłum.
    Co mówi na ten temat Bóg w Piśmie Św. : np list do Hebrajczyków rozdz. 10 werset 14-18, a na temat komunii lub jak u protestantów Wieczerzy Pańskiej pisze w liście do Koryntian ap. Paweł rozdział 11 wersety 23-34. Poza tym Pan Jezus powiedział o spożywaniu chleba i wina jako Ciała i Krwi, co daje życie wieczne, a w KK jest tylko spożywanie opłatka jako chleba. 
    • This commment is unpublished.
      Elzbieta · 2 lata temu
      @Pioter Nie ma Ciala, bez Krwi I Krwi, bez Ciala. Czy, pod postacia Ciala.. tylko, czy, pod postacia Krwi,.. to Jest Zywe Cialo Jezusa Chrystusa. Amen
  • This commment is unpublished.
    Mola · 2 lata temu
    Ale ten babtysta czadzi herezie błedne jego rozeznanie pisma świętego 
    • This commment is unpublished.
      Elżbieta. · 2 lata temu
      @Mola Wlasnie przez takich ludzi, ktorzy rozwazaja Biblie, tylko wedlug swojej interpretacji, powstaja sekty, odlamy I podzial. Kosciol Swiety, zbudowany na Skale, a jest nia Jezus Chrystus,, To jest Kosciol Prawdziwy, choc nie wszystkim podobaja sie Jego sludzy I Pasterze,to jednak Bramy piekielne Go, nie przemoga. W Nim, trwajmy, a z grzechem walczmy, az Przyjdzie Pan Jezus na Ziemie. 
    • This commment is unpublished.
      Klos · 2 lata temu
      @Elżbieta. waszym protoplastom  rozwazanie biblii nie przeszkadzalo gnebic  czarnego czlowieka zniewolonoeg i przywiazanego
      do swego stanu kolorem skory. Podpowiem ze za duzo rozmawiajac z Afroamerykanami sie nie zmienilo
      A i czerw*noskorych jakos ci protoplasci nie lubili
  • This commment is unpublished.
    Danuta · 2 lata temu
    Zgadzam się i  bardzo cieszę się że tak wiele katolików przychodzi do Chrystusa,to jednak chcę wyraźnie podkreślić że nie rozumiem dlaczego pod pozorem ,,ekumenii,, wracamy do ,, Egiptu. Wyrosłam w tej tradycji,rok pytałam Ducha Świętego o prowadzenie i wyraźnie odebrałam, gdzie jest prawda.  Nie oceniam,chce błogosławić, dzielę się tylko tym co odczuwam w moim duchu i w sercu
    • This commment is unpublished.
      katolik-stany · 2 lata temu
      @Danuta katolicy przychodza do Boga! dokpadnie jak w wyznaniu wiary (nicejskim -dzisiaj Iznik Turcja) powtarzanym na kazdej mszy
      Z ekumenia placebo protestanckiej formulki wypowiedzianej publicznie z imieniem Jezus? zarty? Jezus do mlodzienca "przestrzegaj przykazan" zeby byc zbawionym

      Do  protestantow z laski zbawionych kilkoma wersetami z prywatnych listow Pawla
      wielbiacych Pawla i ofiare Chrystusa , darmowe zbawienie za friiko , zamiast Boga
      polecam kanal "protestantyzm to ignorancja"

      ww.youtube.com/watch?v=JNjmys1Kgho       Miazga herezji DARMOWEGO ZBAWIENIA.
      ww.youtube.com/watch?v=PQQIM2g-qfo    "Protestantyzm synowie diabelscy i Duch Sw."
      ww.youtube.com/watch?v=n6PbshF_76g       Dlaczego Protestanci nie widza prawdy. Po co wam Bog ?

      wszystko o Pawle na stronie -nie polecam ani tego post swiadka ani jego strony-jedynie studia o Pawle
      zbawienie.com/apostol-Pawel.htm
  • This commment is unpublished.
    Irek · 2 lata temu
    pastorze Henryku a jaki stosunek waszej nauki do przesladowania czarnych niewolnikow w kolebce baptyzmu pasa biblijnego za oceanem? Oni ci czarni niewolnicy uciekali w pierwszej kolejnosci na hiszpanska katolicka  floryde gdzie znajdowali ustawowa wolnosc.
    Slucham ? Dopiero pozniej na polnoc do Kanady kolejne szlkai ucieczki prowadzily od zbawienia za darmo
  • This commment is unpublished.
    Kazik · 2 lata temu
    Naszemu pastorowi ozaowemu nie pasowal czysciec (komar) wiec lyknal stado protestanckich wielbladow placebo (autor ksiazki baptysta Howard Pitman "Placebo")
    "Jesus do mlodzienca przestrzegaj oprzykazan a bedziesz zbawiony" zamienil na zbawionys za darmo z laski bo w rzekomych prywatnych listach autorstwa Pawa taki werset sie znalazl .Pawel ktory nie powtorzyl zadnej nauki i przypowiesci Jezusa!!
    Kochaj blizniego swego jak siebie samego ? a co tam muzini musza zasluzyc darmowa praca dla baptystow a czerw*noskorzy oddac ziemie i skalpy.
    Brawo pastorze, byly ministrancie.
    Podobnie Henrykowi ze zbawinieCom ktory przyuwazyl ze ksiadz nieraz nie kleka przed oltarzem wiec zlapal sie za swiadkami zeby uniknac wielokrotnie przekladanego armagedonu wg swiadkow j.
    I na zdrowy rozum Pastorze. Jezeli Bog jest Bogiem sprawiedliwym (a wiemy ze jest) to co to za sprawiedliwosc jak jedni gnoja czarno i czerw*noskorych a zbawieni sa z laski za darmo a reszta musi przestrzegac przykazan przez stulecia przed i po Jezusie.
    Dodam ze ta koncepcja zbawienia za darmo wyksztaltowala sie po Lutrze sie w czesci krajow europejskich (maly skrawek swiata). Powtsala u Hussutow ktorych stonka zjadla -obecnie 90 procent laicy.
    A Holandia kolebka protestancka europy rzekomo dominujaco dzisiaj agnostyczna podobnie jak Wielka Brytania. Sam nie wierze do konca ale tak na mapce zazanczono.
    Wschodnie luteranskie Niemcy (tereny byle nrd) i Prusy tez agnostyczno-laickie-zero wiary.
    Zachodnie tereny po polowie katolicko-protestanckie . Mapa NerdyMaps-Germany Religion map. 2011 Statistical offices od german States
  • This commment is unpublished.
    baptysta · 2 miesiecy temu
    @Irek widzę, że miesz Pan bardzo wiele aspektów. Z jednej strony mówi Pan o historii amerykańskiego południa (jakby pastor Skrzypkowski miał z nią coś wspólnego), z drugiej strony wspomina Pan jakieś kwestie doktrynalne, z trzeciej kulturowe. Nie znam się tak dobrze na historii jak Pan, ale po przeczytaniu komentarzy zacząłem wertować internet i nasuwają mi się pewne wnioski. Po pierwsze niech Pan sprawdzi ile członków posiadają i w jakich lokalizacjacy znajdują się historycznie afroamerykańskie denominacje baptystyczne. Nasuwa się prosty wniosek, że czarni, mimo zła jakiego doświadczyli od białych baptystów pozostali mimo wszystko baptystami, więc wygląda na to, że nie łączą oni wiary z tym, co miało miejsce. O ile dobrze policzyłem jest ich ok. 12mln czyli raptem 4mln mniej niż w SBC.

Ostatnie komentarze

hahaha...cóż za wspaniały jedyny uniwersalny i najskuteczniejszy przepis  hahhaaha! On naprawdę działa...hahahaha.Religijni ludzie przestańcie pouczać innych i zajmijcie się swoim żałosnym życiem! Nie wtrącajcie się w ...
@Neptuna kto miałby np komentować? Jaki autorytet? Może niejaki ksiądz T.Z. z Dąbrowy Górniczej?
Aleście sobie wybrali autorytet do komentowania.
Zgadzam się, że to bełkot. Tak mówi, że zawsze jej proroctwo się sprawdzi. Jer 23:25 - 31 [PUBG])
Słyszałem, co mówią prorocy, którzy prorokują kłamstwa w moje ...
Zobaczcie nowy przedmiot NAUKA O ZDROWIU,na kanale A.Cyrikasa tez jest o tym filmik pt MASKI OPADŁY.: Lgbt,szczepienia homosex.....
@zielonoświątkowiecNa jakiej Bozej podstawie?
@ale co ja tam wiem..Tacy krytykanci to nie sa wyznawcy Chrystusa

tuwszystkiekomentarze1

Please publish modules in offcanvas position.